Strašení stavěné na nepravdách

Rád bych zareagoval na komentář Petra Nováčka z úterní MF Dnes nazvaný Hrad versus Strakovka, 2. kolo. Nebudu polemizovat o smysluplnosti "inspekčních návštěv" pana premiéra na jednotlivých resortech. Nebudu se ani pouštět do spekulací, zda může premiér na návštěvě resortu zjistit, zda v něm došlo k nějakému zásadnímu personálnímu zemětřesení či nikoli. Budu polemizovat pouze s tím, co napsal komentátor Petr Nováček o mně a panu prezidentovi. Ať už z nevědomosti či záměrně totiž nepíše pravdu.  

Pan Nováček se domnívá, že "inspekční cesty" premiéra mají být jistým vymezením se pana Sobotky vůči Hradu. V odstavci nazvaném Kdo se radí u Zemana pak tvrdí, že jsem pravidelným hostem na "sobotních pracovních poradách" na Hradě. Tím chce asi dokázat, že jsem oblíbencem pana prezidenta, kdežto pan premiér nikoli.

Pravda je, že jsem s prezidentem po svém jmenování ministrem pracovně potkal třikrát. Dvakrát to bylo v Lánech. Jedna z těchto návštěv, na kterou jsme byli pozváni s celým týmem, se skutečně týkala rozpočtu. Informovali jsme pana prezidenta, jakým způsobem rozpočet setsvaujeme. Potřetí jsem se s prezidentem viděl na Hradě (bylo to shodou okolností v úterý, nikoli v sobotu), když jsme ničili milionový dluhopis z prezidentovy sbírky na splácení státního dluhu. Za žádného "pravidelného hradního hosta" se tedy nepovažuji. Nevím ani, že bych prezidenta "navštěvoval v poslední době", jak pan Nováček tvrdí.

Komentátor dále usuzuje, že si pan prezident dělá ze mne a z hnutí ANO spojence, aby mohl prosazovat své ideje skrze parlamentní politickou sílu. Důkazem jsou pro něj právě tyto tři "časté schůzky". Pan Nováček píše: "Autor těchto řádek si troufá předpokládat, že mezi oběma muži už došlo k rámcové dohodě o spolupráci a vzájemné pomoci. ... Bude to právě a především hnutí ANO, jež nebude Miloši Zemanovi překážet na cestě k poloprezidentskému systému, po níž se vydal už za Rusnokovy vlády."

Je sice hezké, že komentátor bije na poplach za udržení parlamentní demokracie, ale neměl by k tomu používat nepravdy. K žádné dohodě nedošlo a nedojde. Bylo to hnutí ANO a byl jsem to i já osobně, kdo podpořil v prezidentské přímé volbě Karla Schwarzenberga, bylo to hnutí ANO a byl jsem to já, kdo jsme odmítali vládu Zemanových kamarádů, byl jsem to opět já osobně, kdo podpořil pana Sobotku v povolebním pokusu o puč v ČSSD. To ovšem neznamená, že s některými názory pana prezidenta nesouhlasím.

Komentář pana Nováčka ukazuje, jaký systém je tu zakořeněný. Politické strany a politici si zvykli na to, že veškeré mocenské kroky, které se tu dějí, vznikají na základě nějakých zákulisních dohod. Zvykli si na to i političtí komentátoři. Nescházím se někde tajně s panem prezidentem ani s lidmi kolem pana prezidenta. Nevím, proč bych to dělal.

Už vůbec pak nechápu pointu komentáře, kdy se pan Nováček odvolává na "obvykle spolehlivé a dobře informované zdroje". Ty prý tvrdí, že pan prezident usiluje o to, aby měl své lidi na postech ministra zahraničních věcí a obrany. Resort zahraničí je v gesci ČSSD, resort obrany v gesci našeho hnutí. Nevím, co říkají "obvykle spolehlivé a dobře informované zdroje", ale my se ministerstva obrany vzdát ve prospěch pana prezidenta nehodláme. ČSSD to podle mě bude mít velice podobně.

Nemám problém se s panem prezidentem bavit o ekonomických a hospodářských otázkách, souhlasím s ním, že je potřeba investovat, aby byl nastartován ekonomický růst a snížila se nezaměstnanost, ale vyvozovat z toho, že se tu chystá "poloprezidentský systém s podporou ANO", je naprostý nesmysl.

Andrej Babiš, zkrácená verze reakce vyšla v dnešní MF Dnes

Autor: Andrej Babiš | čtvrtek 17.7.2014 8:57 | karma článku: 26,99 | přečteno: 2841x