Andrej Babiš

Platy poslanců? Pro mne zbytečná diskuse

9. 12. 2014 9:01:26
Politolog Stanislav Balík se v pátečních Lidových novinách rozepsal o tom, jak je vlastně debata o platech ústavních činitelů směšná (Dehonestace politické třídy, LN 5. 12.). V mnohém s ním souhlasím. V porovnání s tím, jaké má země problémy, ta debata skutečně směšná je. Podobně směšné je, když se do debaty přidávají lidé s různými názory, aby ji ještě víc rozdmýchali. Naštěstí už je to za námi a v médiích se snad bude psát o skutečných problémech.

Pokud si pan Balík stěžuje, že se platy neschválily rychle, měl by se obrátit na vedení ČSSD. Ministryně Marksová věděla o hrozbě skokového navýšení platů od ledna, kdy nastoupila do úřadu. Její novela doputovala do sněmovny v červenci, jenže to už bylo moc blízko komunálním volbám, takže se raději nedělo nic.

Byla to opět ČSSD, která hodila do původní dohody všech sněmovních stran vidle, a premiér začal populistickou soutěž o nejnižší návrh na zvýšení platů. Obecně jsem takové pokrytectví a přetvařování před médii a veřejností, jaké předváděli politici během debaty o svých platech, ještě nezažil.

Jenže v médiích je mnohem populárnější kritizovat mne, i když jsem se k platům v podstatě nevyjadřoval. Občas už tato „kritika“ ale vůbec nedává smysl.

Na dotazy novinářů jsem řekl, že by si poslanci platy rádi zvýšili, ale že se to bojí říct před veřejností. Během další trapné diskuse o platech jsem si dovolil opět na dotazy novinářů s nadsázkou navrhnout, aby tedy poslanci dělali zadarmo. Stejně jsem s nadsázkou řekl, že by poslancům měla platy schvalovat vláda. I promě byla totiž celá tato debata směšná. Pak už jsem se k platům nechtěl vyjadřovat vůbec, protože žádná seriózní diskuse k tomuto tématu neexistuje.

V pátek před hlasováním jsem měl připravenu analýzu, jak se platy poslancům schvalují v Británii, Irsku, Finsku či Švédsku. Mzdy zákonodárců tam schvalují nezávislé úřady nebo komise, nikoli sami poslanci. Nakonec se sněmovna velice rychle rozhodla pro návrh ČSSD a bylo po celé „směšné“ diskusi. Hlasování jsem se mimochodem neúčastnil.

A už jen k poznámce o mé časté nepřítomnosti ve sněmovně. Má nepřítomnost je vždy omluvena, jako ministr mám totiž podstatně širší pracovní náplň než poslanci a opravdu nemám pocit, že bych se flákal. Nevím, jestli se dá práce ministra měřit jeho přítomností na hlasování sněmovny. Já každopádně místo směšných diskusí o platech raději něco konkrétního dělám.

Andrej Babiš, psáno pro Lidové noviny

Autor: Andrej Babiš | karma: 29.94 | přečteno: 2050 ×
Poslední články autora