Andrej Babiš

Kapsch je jen další miliardový kostlivec ze skříně předchozích vlád

28. 01. 2016 7:45:57
Ministr dopravy za ANO Daň Ťok má smůlu: vzal džob plný kostlivců svých předchůdců, hlavně z ODS a TOP 09.

Takže teď nonstop řeší škody způsobené smlouvu s firmou Kapsch na výběr mýta, která je pro stát stejně nevýhodná jako spousta jiných smluv z per ministrů ODS a TOP 09. Ty sice platili lidé, aby hájili zájmy státu, oni ale ve skutečnosti nejvíc pracovali proti zájmům státu. Na ministerstvech po nich dodnes uklízíme škody za miliardy korun.

Kontrakt na mýto s firmou Kapsch je hotový majstrštyk v tomto oboru. Kapsch vybrala v roce 2006 vláda Jiřího Paroubka a smlouvu s ním podepsal tehdejší ministr dopravy za KDU-ČSL Milan Šimonovský. Ovšem za velmi zvláštních okolností. Dodatek ke smlouvě předložil ministrovi bývalý ředitel odboru komunikací Jiří Nouza. Ten je dobře známá firma: musel odejít z ministerstva kultury kvůli údajné manipulaci s veřejnými zakázkami, takže je dnes logicky kandidátem TOP 09 na pražského primátora.

Podle Nouzy byla smlouva na mýto výhodná pro stát, ve skutečnosti je ale výhodná jen pro Kapsch. Stát si sice od firmy koupil kompletní systém na výběr mýta, jenže za takových podmínek, že v podstatě nemůže změnit jeho provozovatele. Smlouva neobsahuje ani tak zásadní a pro podobné kontrakty obvyklé ustanovení, jako je plán přechodu na nového provozovatele mýta nebo poskytnutí součinnosti Kapsche při změně firmy. Někdo se fakt snažil.

To ale není vše. Smlouva s Kapsch je pro stát dokonce tak vyděračská, že téměř neumožňuje, aby po skončení desetiletého termínu vybíral mýto někdo jiný než Kapsch. Bez jeho pomoci se totiž žádná jiná firma neobejde. Kapsch navíc může vše blokovat a za výměnu provozovatele si nechat od státu ještě znovu zaplatit. Bývalý ministerský šéf Nouza fakt nezklamal. Doslova jen naplnil volební slogan TOP 09: Víc, než si myslíte.

Ruku k dílu ale přidala i ODS. I její ministr dopravy Aleš Řebíček, stejně známá firma jako Nouza, podepsal v roce 2007 s Kapschem dodatek ke smlouvě. Díky němu je kontrakt pro stát ještě méně výhodný: Kapsch postaví všechny mýtné brány, které získají stavební povolení do konce roku 2017. Firma je bude uvádět do provozu až do konce roku 2020, i když její smlouva se státem končí už letos. Díky ODS a TOP 09 se stát nyní ocitnul v situaci, kdy téměř nemůže vybírat mýto bez firmy Kapsch.

Je proto dobře, že právě ODS s TOP 09 neztrácejí smysl pro humor a svolaly k mýtu mimořádnou schůzi sněmovny. Všichni si aspoň můžou udělat obrázek, jak nám tu léta opravdu skvěle vládly a kolik dobrého toho po nich zbylo. Protože ministr dopravy Ťok teď nedělá nic jiného, než hasí škody po Řebíčkovi, Nouzovi. Napravuje neschopnost předchozích ministrů zajistit výběr mýta na další roky. Stát se teď na omezenou dobu bez Kapsche sice neobejde. Bude ale čas vypsat konečně transparentní výběrové řízení na provozování nového mýtného systému po roce 2019. Doufejme, že ODS ani TOP 09 u toho nebudou.

Autor: Andrej Babiš | karma: 36.22 | přečteno: 3426 ×
Poslední články autora